דבש מאנוקה

דבש מאנוקה – הדבש הלבן

מאנוקה – הדבש הלבן של ניו-זילנד

גדולות ונצורות דובר בנוזל הזהוב והנהדר הזה, אך מהו? ומה עושה אותו כל כך מיוחד? דבש מאנוקה הוא סוג של דבש ייחודי המופק מצמח המאנוקה, הלא הוא עץ התה המפורסם – קרוב משפחה של עצי ההדס. עץ המאנוקה הוא אנדמי לניו-זילנד וכמה אזורים באוסטרליה. הייחודיות של הדבש הזה, בשונה מסוגי דבש אחרים, היא בכך שלמנוקה יש רכיב ספציפי המאפשר לו חסינות מלאה בחום. בכך, דבש מנוקה נחשב לפורמולה עוצמתית, המסייעת להילחם בהתפתחות של חיידקים אלימים במיוחד. כמו כן, דבש מנוקה יעיל בשמירה על יציבות של נוזלי הגוף, בשונה מסוגי דבש אחרים אשר האנזימים אותם הם מכילים, נוטים להתפרק. דבש מנוקה נחשב במקומות מסוימים בעולם כתרופה אנטיביוטית טבעית של ממש, ונחשב יעיל לטיפול בדלקות גרון, שיעולים חריפים, נלחם בחיידק הליקובקטר פילורי ועוד.

דבש מאנוקה הוא דבש סמיך יחסית בעל רמת צמיגות גבוהה יחסית. מאפיין זה נובע מנוכחות חלבון או קולואיד בדבש והוא המאפיין הוויזואלי העיקרי של דבש זה, ביחד עם הנטייה שלו לצבע כהה יחסית לדבש: הבהיר יותר בצבע קרם-בז’ והכהה יותר מגיע אף לגווני חום כהה.

דבורה בפעולה על פרח עץ מאנוקה

רכיב הפלא בדבש מאנוקה

הרכיב אשר מונע מדבש המנוקה להתחמם מכונה יו.אם.אף, ראשי תיבות למילים
Unique Manuka Factor.
מחקרים רבים בוצעו על רכיב ה- יו.אם.אף ברחבי העולם, ונמצא כי העוצמות האנטי בקטראיליות שברכיב זה, מחזקות את המערכת החיסונית ואף תומכות במערכת העיכול. בנוסף, יו.אם.אף מסייע לטיפול בבעיות עור כמו פצעים, כוויות, אקנה, פטריות וכו׳. הדבש עצמו מעניק לתאי העור שלנו רכיבים החיוניים לבריאותו כמו סוכרים, חלבונים וויטמינים, מה שמאפשר חידוש של רקמות התאים. דבש המנוקה נחשב לדבש בעל חיי מדף ארוכים, מאפשר לרפא פצעים וכיבים חיצוניים ואף מעלה את מצב הרוח. כמו כן, דבש המנוקה מאפשר סביבה חומצית, המונעת התפתחות מוגברת של חיידקים.

צנצנת דבש מאנוקה – מכורים ללבן

יורדים מהפסים בגלל דבש מאנוקה

הביקוש הרב לדבש הזה יצר עליית מחירים והוא אינו זול, כמה אינו זול?
ידוע על צנצנות דבש הנמכרות הנמכרות בסכומים אסטרונומים הנעים סביב 2000 דולר.

כתוצאה מהמחירים הגבוהים שבהם נמכר דבש זה, מספר גדל והולך של מוצרי דבש ברחבי העולם מתוייגים ככאלו, אף על פי שבפועל הם לא דבש מאנוקה אלא זיוף.
על פי מחקר אגודת הסחר העיקרית של יצרני דבש המאנוקה הניו-זילנדי, בעוד ש-1,700 טון דבש מאנוקה מיוצרים שם מדי שנה, מה שמהווה כמעט את סך כל הכמות המיוצרת בעולם כולו, כ-10,000 טון של תוצרת נמכרים בינלאומית כדבש מאנוקה

עם זאת בסופרמרקטים ברחבי ניו-זילנד תוכלו למצוא צנצנות דבש אותנטיות במחירים הגיוניים בסביבות 20-50 דולר.
שימו לב שלעיתים רבות צנצנות אלו ריקות, ורק בקופה בעת התשלום תזכו לקבל את הצנצנת האמיתית, וזאת בשל ריבוי גניבות דבש על ידי תיירים (ידוע על מקרה של טיולים מאורגנים שפרקו אוטובוסים שלמים של תיירים בסופרמרקט אשר נהגו “לגלח” צנצנות דבש מהמדפים ולהיעלם).
ואכן כשמסתכלים על התמונה הגדולה מגלים שיש אנשים ברחבי העולם המוכנים לשלם הרבה בשל הדבש המופלא וסגולותיו הנסחר בערך השווה לזהב.

בסין הוא נתפס כמוצר לשמירה על הבריאות בקרב המעמד הגבוה. בין האנשים המפורסמים שטוענים כי הם משתמשים בדבש מאנוקה אפשר למצוא את השחקנית האמריקאית סקרלט ג’והנסון ואת הטניסאי הסרבי נובאק ג’וקוביץ’ שציין בראיונות שהוא נוהג לצרוך שתי כפות מדבש זה על בסיס יומי.

דבורים וחייזרים במראה אופייני על רקע הטבע ועצי המאנוקה

אמיתי או לא?

רק יצרני דבש העומדים בתקן היו.אם.אף המחמיר של ניו-זילנד רשאים לשאת את הסימן המסחרי על צנצנות הדבש שלהם, לאחר בדיקות ומדידות.
התקן מודד ארבעה פרמטרים שונים המבטיחים את איכות הדבש:
פרמטר עוצמת הדבש – נקבע על פי רמת רכיב המתילגליאוקסל המבטיח תכונות אנטי-בקטריאליות, ומסומן ע”י האותיות האנגליות אם.ג’י.או
פרמטר אותנטיות הדבש – נקבע על פי רמת רכיב הליפטוספרין, חומר ייחודי הקיים רק בעצי המאנוקה ובעל תכונות אנטי- דלקתיות
מדד חיי מדף – פרמטר זה נקבע על פי רמת חומר בשם דיהידרוציטון, המסוגל לשמר לאורך זמן את רכיב המתילגליאוקסל
מדד טריות – המבטיח שהדבש לא חומם יתר על המידה בתהליך הייצור, ובעל תנאים אופטימליים ביחס הרכיבים הקיימים בדבש המאנוקה


אם אתם מעוניינים בדבש מאנוקה אותנטי – חפשו את הסימן המשושה הנושא את אותיות התקן על הצנצנות

תקן היו.אם.אף המחמיר עבור דבש מאנוקה ודרגותיו

פריחת המאנוקה

כמה זה עולה?

רוצים לדעת עוד על הטבע בניו-זילנד? – רכשו רשיון שימוש למַפָּה שלי שתלווה אתכם לכל מקום בטיול

About Author

RotemNZ

“Go where you must go, and hope!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *