היפי טרק

גרייט-ווק היפי טרק

טרק ההיפי הוא אחד מעשרת הגרייט ווקס הפחות ידועים ומוכרים למטיילים, החוצה את שמורת קהורנגי בין גולדן-ביי לחוף המערבי והוא הארוך מבין העשרה

מבוא

פארק הלאומי קהורנגי הוא פארק לאומי בצפון-מערב האי הדרומי של ניו זילנד. הפארק משתרע על פני 4,515 קמ”ר, חוצץ בין חבל החוף המערבי לחבל טסמן ומהווה את הפארק הלאומי השני בשטחו בניו זילנד. שמו של הפארק נובע משמו המאורי של האזור, שמשמעותו “נכס יקר ערך”. הטרק החוצה את הפארק נקרא על שם צ’ארלס היפי, סייר מהצבא הניו-זילנדי אשר היה הראשון לערוך מיפוי של האיזור וחצה את הפארק במשך כשבועיים מאיזור מצ’ואקה עד לבולר שבחוף המערבי בשנת 1846
דרכי הגעה
הצורה המעשית ביותר להגיע אל הטרק היא באמצעות שאטל מהעיר נלסון, כיוון שמרחק הנסיעה בין הקודת ההתחלה לסיום היא 460 ק”מ. מחיר השאטל להגעה ואיסוף בסוף הטרק הוא כ 170 דולר בממוצע
מסלול
כמה? 78 ק“מ, לא מעגלי. זמן? 4 ימים
בקתות: בקתת בראון, בקתת פרי סאדל, בקתת סאקסטון, בקתת גאולנד, בקתת ג’יימס מקאי
, בקתת לואיס, בקתת היפי.
קמפסייט:
בראון, אורירי, פרי סאדל, גאולנד, סאקסטון, ג’יימס מקאי, היפי

מרכז מבקרים ומשרדי הדוק‘ ממוקמים בעיירה טאקאקה

מקטע הליכה ראשון או אחרון – צולם ע”י יונתן ברק

יוצאים לדרך

סיפור דרך המובא כאן על ידי נווה ורדי, תרמילאי אשר ביצע את הטרק בשנת 2020 וצילם חלק מהתמונות במאמר זה.
נווה ביצע את הטרק מכיוון נלסון אל החוף המערבי

את שאר התמונות צילם בכשרון רב יונתן ברק: איש טבע וצלם המתגורר בניו-זילנד, אשר טייל את הטרק בחודש דצמבר 2021 בכיוון המנוגד למסלול אותו מבצעים רוב המטיילים- נקודת ההתחלה היתה בחוף המערבי והסיום בבקתת בראון ה”קרובה” לגולדן ביי.

פרופיל גרייט ווק טרק היפי

היום הראשוןבקתת בראון לבקתת פארי סאדל

היום הראשון מתחיל בנסיעה בשאטל כ-4 שעות (אוספים ומורידים מטיילים גם של טרקים אחרים בדרך) עד לנקודת ההתחלה – בראון האט – ככה שההליכה ביום הזה מתחילה יחסית מאוחר.
ההליכה ביום הראשון היא כ-17.5 ק״מ (כ-4 וחצי שעות) של טיפוס מתון מאוד עד לגובה של כ-900 מטר. רובה של ההליכה בתוך יער ניו זילנדי טיפוסי כשמידי פעם מתגלה הנוף לעמקים וההרים הסמוכים, היום הראשון מסתיים ב-בקתת אוכף פארי הסמוך ל-הר פארי.
כ-2 ק״מ לפני הבקתה יש הליכה של כ-5 דקות לנקודה הגבוהה ביותר בטרק.
בסביבת הבקתה סיכוי גבוה לצפות בציפור
הטאקאהי (בתמונה) מין עוף חסר יכולת תעופה שנמצא באופן ייחודי בניו-זילנד ואוכלוסייתו מונה כ 450 פרטים בלבד.

עצי אשור כסוף היפי טרק

היום השני – בקתת פארי סאדל לבקתת ג’יימס מקאי דרך בקתת סאקסטון


קטע ראשון מבקתת אוכף פארי לבקתת גולאן דאונס (מרחק 7 ק״מ, כשעה וחצי) – מתחיל בהליכה ביער ונפתח לקראת הבקתה, בדרך תעברו בפינת “עמוד המגף” (אם חפצה נפשכם תוכלו להשאיר זוג נעליים ישנות על העמוד כסימן שהייתם שם), בנוסף יש נחל מעולה למי שרוצה להתרענן.

 הקטע השני מתחיל מתחיל בחציית  יער מכושף שנראה כאילו נלקח מסרט מהאגדות. לאחר מכן הטרק חוצה את החלק הצפוני של
גולאנד דאונס, והנוף בו פתוח לחלוטין להרים שמסביב, בדרך פוגשים שוב מידי פעם את ציפורי הווקה והטאקהי, אם יתמזל מזלכם תזכו לפגוש גם את הברווז הכחול בדרך
שהוא מין של עוף מים ממשפחת הברווזיים שבסדרת האווזאים האנדמי לניו זילנד והוא מין יחיד בסוגו. הליכת המקטע השני מסתיימת בבקתת סאקסטון. ‎
‎‎‎

מבקתת סאקסטון ממשיכים לבקתת מקאי
דרך שטוחה ביערות עץ אשור, על פני נחלים, ומעיינות החולפים על פני סלעים מרהיבים. תחצו את קו התיחום בין מחוז טאסמן (נלסון) למחוז בולר (החוף המערבי)

ציפור הרייפלמן המתוקה – זו הציפור הקטנה ביותר בניו-זילנד

היום השלישי – בקתת ג’יימס מקאי, לבקתת היפי דרך בקתת לואיס

היום השלישי מתחיל בירידה הדרגתית של כ-700 מטר בגובה לכיוון בקתת לואיס, אורך המקטע הוא כ 12 ק”מ וביער כשבצד הדרך ניתן לראות את נהר ההיפי עד ההגעה לבקתת לואיס. בקתת לואיס סגורה נכון לינואר 2022.
מבקתת לואיס ממשיכים אל המקטע האורך 8 קילומטרים אל בקתת היפי.
זמן קצר אחרי הבקתה תחצו את הנהר היפי בגשר התלוי הארוך ביותר שנבנה על ידי ה-דוק, ההליכה היא ביער על יד גדת הנהר. ביער תוכלו לראות את עצים מזן ראטא, עצים בעלי גזע עצום (נראה כאילו מספר עצים ״נכרכו״ אחד סביב השני ליצירת עץ אחד עצום) וגם מגוון נרחב מציפורי ניו- זילנד כמו הטואי בעלת הפונפונים הלבנים, קררו שהיא היונה הניו-זילנדית הענקית המתאפיינת ברחש הכנפיים האדירות שלה, ו-זנב מניפה הידידותי והצפצפני.
בקתת היפי משקיפה על שפך הנהר, וניתן לראות ממנה את השקיעה.‎

בקתת היפי – השמש שוקעת, אנחנו זורחים

היום הרביעי – בקתת היפי לחניון קוהאיהאי

היום האחרון של הטרק באורך 16 ק”מ האורך כארבע שעות ועובר לאורך קו החוף המערבי המדהים, המשופע בעצי דקל ניו-זילנדי מסוג “ניקאו” שפירותיו הם מהמזונות המועדפים על ציפורי ניו-זילנד וריבוי העץ במקום זה מושך אליו מקהלות של ציפורים. במקטעים מסויימים ניתן ללכת על החוף ולהנות מהמים הקרירים של הים הטזמני השוצף.
כדאי לצאת לדרך מוקדם יחסית – איזור 8 בבוקר כדי להספיק ולהגיע אל השאטל שיחזיר אתכם לנלסון. השאטל מגיע לקראת השעה 13:30 בצהריים, אז אם אתם מאלו שאוהבים לעשות הרבה הפסקות בדרך כדי לצלם, לאכול 3 ארוחות בוקר, לשחות או סתם להתחצל, קחו זאת בחשבון.
הנסיעה בשאטל בחזרה לנלסון אורכת כ- 5 עד שש שעות.

נווה ורדי בעת חציית אחד מנהרות היפי טרק

סיכום

היפי טרק נחשב לאחד הטרקים הפראיים והבתוליים ביותר – זהו הגרייט ווק הארוך ביותר מבין כל העשרה, אך הוא מתגמל בנופים משתנים וטבע עוצר נשימה.
זהו הטרק היחיד בו תוכלו לפגוש בציפור הטאקהי, וידוע גם על מפגשים רבים בין מטיילים בטרק זה לציפור הקיווי.
אני רוצה להודות לנווה ורדי על הכתיבה וליונתן ברק על הצילומים המעולים של טבע שאין שני לו בכל העולם




קישורים שימושיים:

למידע נוסף על הטרק והזמנת בקתות באתר של רשות השימור ניו-זילנדית

להזמנת שאטל אל הטרק עם חברת היפי-באס

גלריית תמונות מהטרק שצולמו ע”י יונתן ברק

סרטון מהטרק

לעוד טיפים, הסברים וסיפורי דרך לטרקים שונים בניו-זילנד – רכשו רשיון שימוש למַפָּה שלי שתלווה אתכם לכל מקום בטיול

About Author

RotemNZ

“Go where you must go, and hope!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *