מילפורד טרק

גרייט-ווק מילפורד טרק

טרק המילפורד הוא אחד מעשרת הגרייט ווקס של ניו-זילנד, החוצה את שמורת הפיורדלנד מאגם טה-אנאו אל הפיורד העצום המתחבר אל הים הטסמני

מבוא

המילפורד הוא אחד מהטרקים המפורסמים והמבוקשים ביותר בעולם, הטרק ניחן בבית גידול לח וייחודי, אלפי מפלים הנופלים מגבהים לא הגיוניים וצמחיה מגוונת ועשירה. בטרק 3 בקתות בהן ישנים ופאס אלפיני אחד אותו תצטרכו לחצות על מנת להשלים את הטרק.אורכו של הטרק 54 קילומטרים, ובמהלכו תתקלו במפלים החמישיים בגובהם בעולם – מפלי סאת’רלנד.
השם מילפורד סאונד ניתן למקום בטעות כאשר חשבו שהוא לשון ים החודרת אל תוך היבשה (סאונד) אך למעשה הוא פיורד – עמק הנוצר מנסיגה של קרחון לאורך אלפי שנים

מחיר הלינה בבקתות הוא 110 דולר ניו”ז לכל לילה (נכון ליוני 2022) ויחד עם השאטלים והסירות מחירו הכולל של הטרק הופך אותו לטרק היקר ביותר בניו-זילנד.

מסלול מאוייר

דרכי הגעה

בשל מיקומו הייחודי, טרק המילפורד נחשב למורכב ביותר מבחינת אופרציה של הגעה אל הטרק והיציאה ממנו.
מסלול מילפורד מתחיל באגם טה-אנאו.
מהעיירה טה-אנאו, קחו אוטובוס או שאטל למזח טה-אנאו דאונס (30 דקות), ולאחר מכן שייט בסירה לגלייד וורף בקצה אגם טה-אנאו (שעה ו-15 דקות).

מסלול הטרק מסתיים בסנדפליי פוינט במילפורד סאונד. צאו לשיט בסירה (20 דקות) למילפורד סאונד, שם יש שירותי אוטובוס חזרה לטה-אנאו וקווינסטאון.

יש להזמין שאטלים מראש. אין גישה פרטית לרכב בתחילת/סוף המסלול.

מפת ההגעה והיציאה מהטרק

מספר חברות שאטלים מספקות שירותי תחבורה אל הטרק ובחזרה ממנו:

יוצאים לדרך

יש לכם מקום בבקתות? לקחתם את כל הציוד הנחוץ? קדימה – נצא לדרך
כאמור, זהו טרק שניתן לעשותו רק בכיוון אחד: ממזח גלייד עד לסנדפליי פוינט

ההגעה למזח גלייד מתבצעת באמצעות סירה שצריך להזמין מראש, והיא יוצאת מהמעגן בטה-אנאו דאונס, המרוחק כחצי שעת נסיעה מהעיירה טה אנאו

פרופיל טרק המילפורד
פיורדלנד – ארץ הטחבים והחזזיות

היום הראשוןמזח גלייד לבקתת קלינטון

לאחר שייט בסירה מטה אנאו דאונס (שעה ו-15 דקות), מתחילים בהליכה נינוחה ביער עצי אשור הרים לאורך גדות נהר קלינטון עד שנגיע אל קלינטון האט, שם מבלים כל מבצעי המסלול את הלילה הראשון. ברגע שתגיעו, קחו קצת זמן כדי לבדוק את בריכות השחייה הטבעיות ליד הבקתה, או צאו לטיול קצר בשביל הביצה.
בבקתה 40 מיטות ומתקנים מפנקים יחסית כמו:

מים זורמים, שירותים נשטפים, כיורים עם מים זורמים קרים (אך ללא מקלחות),
חימום עם סולר זמין, ותאורה סולארית באזור המטבח המשותף.
כיריים על גז, שולחנות ומקומות ישיבה (אך ללא כלי בישול).
פקח של רשות השימור הנמצא במקום ואחראי על סדר, וניהול הבקתה.


מחוץ לעונת הגרייט ווקס – חודשים אפריל עד אוקטובר:

גז אינו מסופק – תצטרכו להביא גזיה משלכם.
שירותים נשטפים מוחלפים בשירותי בור.
מים זורמים נסגרים בתוך הבקתה. ניתן להשיג מים ממיכל המים החיצוני, אך אם הוא קפוא, תצטרכו לשאוב מים מהנחל הקרוב או להפשיר שלג.
אין פקחים בבקתות.
המיטות הן על בסיס כל הקודם זוכה

  • מילפורד טרק
  • מילפורד טרק

היום השני – בקתת קלינטון לבקתת מינטארו

זמן: 6 שעות
מרחק: 17.5 ק”מ

תחילת היום בטיפוס הדרגתי העוקב אחר נהר קלינטון עד למקורו באגם מינטארו, השוכן למרגלות מעבר מקינון האלפיני. כשתגיעו למפלי הירירי תקבלו את התצפית הראשונה שלכם על מעבר מקינון ושדה הקרח המרשים של שלוחת פומפולונה. ההרים יגרמו לכם להתגמד אל מול קנה המידה העצום של קירות הסלע המתנשאים משני הצדדים בזמן הטיפוס במעלה עמק קלינטון.
ככל שתטפסו גבוה יותר לכיוון בקתת מינטארו, כך תשתנה גם הצמחיה סביבכם ותהפוך אלפינית
בקתת מינארו החדשה נפתחה לציבור הרחב בחודש דצמבר 2021 והיא אחת הבקתות בעלות רמת הגימור הגבוה ביותר בניו-זילנד

היום השלישי – בקתת מינטארו לבקתת דאמפלינג

היום האלפיני של הטרק מתחיל בטיפוס אל מעבר מקינון, והאנדרטה לזכר קווינטין מקינון, סייר וחוקר השטח האגדי של מחוז אוטאגו, אשר נשלח לפרוץ את הדרך אל המילפורד סאונד. זהו טיפוס תובעני אשר ידרוש מכם מאמץ רב, לכן היו בטוחים שאתם ערוכים מבחינת הכושר הגופני ומנטלי שלכם לפני שאתם יוצאים לטרק.
האנדרטה ממוקמת בנקודת נוף פנורמית על אגם מינטארו וקניון קלינטון, והיא נקודה מצויינת לתמונה ומנוחה .לפני שנגיע לשיא הגובה בטרק (1154 מטרים) בו ממוקם מחסה מקינון
חלקו האלפיני של הטרק עלול להפתיע אתכם במזג אוויר סוער המשתנה במהירות, בנקודה זו ממש חל מפנה בטיולה של מיכל פרנס שהסתיים בסיפור הישרדות דרמטי וחילוץ מציל חיים בשניה האחרונה.
היו ערוכים עם ציוד מתאים, קבלת החלטות נבונה, וקשר עין עם חברי הקבוצה או מטיילים אחרים.
מכאן נתחיל בירידה מתונה אל העמק לאורך “גינה” של צמחיה אלפינית, ונעבור על פני כמה ממפלי נהר ברן המתחתר בשאגה בתחתית הקניון, עד שנגיע למחסה אנדרסון – קווינטין.
שניה לפני שמגיעים ל בקתת דאמפלינג – קחו רגע וחצי להתפעל ממפלי סאת’רלנד שהם החמישיים בגובהם בעולם המנצנצים באופק.

טיול צד – מהבקתה מרחק 45 ד’ לכל כיוון ישנו מסלול צד לתצפית על מפלי סאת’רלנד המפורסמים.
המפלים שמתחילים את דרכם באגם קוויל נופלים לאורך שלושה מפלים מגובה של 580 מטרים האגם נושא את שמו של ווילאם קוויל – מטפס מחונן שבחודש מרץ 1890 טיפס אותם לכל אורכם בהיותו בן 24 בלבד. לרוע המזל כמה שנים מאוחר יותר קוויל נהרג כשטיפס באיזור גרטרוד סאדל

היום הרביעי – בקתת דאמפלינג לסנדפליי פוינט

נחשב על ידי רבים ליום הנחות ביותר בטרק, אך זה בעיקר עניין של פרספקטיבה, נכון שאתם לא נמצאים על רכס אלפיני עם נוף משגע על פסגות מושלגות ופיורדים דרמטיים, אך מצד שני אתם נמצאים ביערות הגשם של ניו-זילנד וזה בטוח יותר מגניב מלעבוד מועדפת בתחנת דלק
בדרך למזח בסנדפליי פוינט תעברו על פני כמה מפלים שהם לא פחות מגן עדן.
המפורסמים שבהם הם מפלי מקאיי בעלי בריכת טורקיז הטובלת בירוק-עד, ומפלי שער הענקים אשר נראים כאילו מאחוריהם מסתתרת הכניסה הסודית למכרות מוריה מ”שר הטבעות” או ארץ אגדית אחרת.

את שלושת הקילומטרים האחרונים תלכו על שביל כבוש ומתוחזק היטב שנסלל ע”י קבוצת עובדים-אסירים בין השנים 1890-1892, עד שתגיעו לסנדפליי פוינט – נקודת הסיום של הטרק.
מסנדפליי פוינט שייט קצר בסירה יקח אתכם דרך המילפורד סאונד המפורסם בחזרה אל השאטל

תוכי קיאה במקינון פאס – חלקו האלפיני של הטרק

סיכום

המילפורד טרק הרוויח את מקומו כטרק המבוקש ביותר בניו-זילנד ובכל שנה מאות אנשים זוכים להנות מנופי הבראשית שלו. למי שהצליח לשריין מקום שמורה חוויה מיוחדת, ולמי שלא – ישנם עוד טרקים יפים לא פחות.
אישית אני טוען שמה שמפסידים במקום אחד מרוויחים במקום אחר, כי בניו-זילנד אתם תמיד המרוויחים .הגדולים

עדיין משוכנעים שאתם מוכרחים לצאת דווקא אליו? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להגיע אליו:
א. בדקו באתר של רשות השימור באופן קבוע – ביטולים הם דבר שבשגרה
ב.
חברת אולטימייט הייקס מוציאה טיולים מודרכים למילפורד. הם לוקחים לכם את התיק לאורך הדרך, מבשלים לכם ארוחות חמות, ואפילו הלינה היא בלודג’ים מפוארים לאורך הדרך בנפרד מהבקתות. החוויה הזו עולה סכומים של ארבע ספרות בדולר ניו-זילנדי, אבל היא בהחלט דרך נוספת להגיע לטרק.
ג.
קצוות – קצת לפני שעונת הטרקים מתחילה וקצת אחרי שהיא מסתיימת, מזג האוויר לרוב עדיין ידידותי ומאפשר לצאת לטרק ללא הזמנת בקתות, הלינה בהן היא על בסיס כל הקודם זוכה.
בבקתות אין פקח, גז, מים זורמים או תשתיות הפועלות במשך עונת הטרקים – ומצריכות היערכות מדוקדקת וקפדנית יותר. בנוסף תחזוקת המסלול מפסיקה ולכן כדאי שתדעו איך לנווט ושיהיו לכם מיומנויות של הישרדות בשטח, איך להתמודד עם מפולות בוץ או שלג, חציית נהרות וכו’, זאת אופצייה שכדאי לשקול בזהירות מירבית אך גם היא תיקח אתכם אל הטרק.

ד. צרו לכם התראה במערכת החינמית שנותנת לכם סימן כשמתפנה מקום בגרייט-ווק שרציתם. קל ופשוט


למידע נוסף על הטרק והזמנת בקתות באתר של רשות השימור ניו-זילנדית

לבדיקת מזג האוויר בטרקבאתר ניווה

סרטון המילפורד של המועצה לבטיחות בטרקים

לעוד טיפים, הסברים וסיפורי דרך לטרקים שונים בניו-זילנד – רכשו רשיון שימוש למַפָּה שלי שתלווה אתכם לכל מקום בטיול

About Author

RotemNZ

“Go where you must go, and hope!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *