הפטריות הכחולות

הפטריות הכחולות של ניו-זילנד

מה זה נקודות כחולות על רקע ירקרק?
אולי הייתם ילדים טובים, אבל זהו לא כפר הדרדסים.. אלו הפטריות הכחולות והביישניות של ניו-זילנד

פטריית האנטולומה הוצ’סטטרי היא זן מממשפחת האנטולומות הנמצאת רק בניו-זילנד וייחודה בצבעה הכחול העז, המהווה קונטרסט נהדר לרקע יערות הגשם הירוקים במדינה הגשומה

סיפורן של הפטריות הכחולות משתלב בהיסטוריה המאורית ובתרבות חיי היום-יום של ניו-זילנד אך מעל הכל הן מהוות סמל ונדבך נוסף בייחודיות של ניו-זילנד על שאר חלקי העולם כביתן של הפטריות הכחולות היחידות בעולם

הפטריות הכחולות מבצבצות וביישניות

האגדה המאורית על ההפטריות הכחולות

בשפת המאורים – הילידים, נקראו הפטריות הכחולותוויריווירי קוקאקו, זאת על שם הדבלול (דלדל) הכחול של ציפור הקוקאקו או דבלולן – סוג של ציפורי שיר ממשפחת הדבלולניים החיים רק בניו זילנד. בסוג זה 2 מינים, אחד מצוי על האי הצפוני ואחד על האי הדרומי האופיינית לניו-זילנד. ואכן- בתרבות המאורית נהוג לייחס את צבע הדבלול של הקוקאקו לכך שבעבר היא התחככה בפטריה תוך כדי מעוף.
כך או כך, שתיהן חולקות את הצבע הכחול – פיגמנט נדיר בעולם הטבע

ציפור הקוקאקו – על פי האגדה נצבעה כתוצאה מחיכוך עם הפטריות הכחולות

הפטריות הכחולות בתרבות

צבען האופייני של הפטריות הכחולות הקנה להן את המעמד המיוחד להופיע על שטר החמישים דולר בניו-זילנד לצד ציפור הקוקאקו. דבר זה משקף את הזיקה בין השתיים למרות שהקשר האמיתי שלהן נובע בהיקש לוגי מאגדה מאורית, ותו לא.
בעבר היה נסיון לייצר צבע מאכל מהפטריות הכחולות מכיוון שהצבע הכחול נדיר מאוד בטבע, אך אין תיעוד מסודר מה עלה בגורל נסיון זה.
כיום עדיין לא ידוע מה מידת רעילותה של הפטריה – אם בכלל, לכן מפורסמת כאן אזהרה גורפת לא לנסות לצרוך את הפטריה, כיוון שמשפחת האנטלומות ידועות כפטריות רעילות.

הפטריות הכחולות כפי שמופיעות על שטר בן 50 דולר ניו זילנדי

למה הצבע הכחול נדיר בטבע

הסיבה לכך שאין כמעט בעלי חיים או צמחים שצבעם כחול היא שאין כמעט פיגמנטים כחולים בטבע. כדי שמולקולה תהיה כחולה עליה להיות מסוגלת לבלוע את אורכי הגל האדומים. לכל אורך גל יש אנרגיה מסוימת. כשגלי האור פוגעים באטומים של חומר מסוים הם עשויים לפעמים להעביר את האנרגיה הזאת לאלקטרונים המקיפים את גרעין האטום, ואם האנרגיה גבוהה מספיק היא תגרום לאלקטרונים “לקפוץ” מרמת אנרגיה אחת לרמה גבוהה יותר.
האנרגיה של הגלים באורכי הגל האדומים היא הנמוכה ביותר מבין כל הגלים הכלולים באור הנראה. המשמעות של זה לענייננו היא שכדי שחומר מסוים יוכל לבלוע אור אדום, רמות האנרגיה סביב האטומים שלו צריכות להיות קרובות מאוד זו לזו. מבנה כזה מחייב את החומר לרמת מורכבות גבוהה מאוד. לכן אין כמעט מינרלים כחולים, ונראה כאילו האבולוציה ויתרה כמעט לחלוטין על הקוד הכרוך בייצור צבענים כחולים בתאים חיים. גם אנחנו, בני האדם, מתקשים מאוד לייצר חומרי צבע כחולים באופן מלאכותי במפעלים ובמעבדות.
כמעט כל הצבעים הכחולים שאנחנו בכל זאת פוגשים בעולם החי והצומח הם “צבעים פיזיקליים”, שמקורם אינו בפיגמנטים אלא באפקט פיזיקלי של גלי האור. כלומר הצבעים האלה אינם תוצר של חומרים שבולעים את רוב גלי האור הנראה ומחזירים רק את הכחולים, אלא הם נובעים ממבנה החומר עצמו – שמחזיר אלינו בעיקר את גלי האור הכחולים, אך לא בולע את אורכי הגל האחרים.
בשמיים ובים האפקט הזה מושג עקב הפיזור המשמעותי יותר של הגלים הכחולים. לעומת זאת, באזורים הכחולים ברקמות של בעלי חיים וצמחים, כמו קשקשי פרפרים או נוצות של ציפורים כחולות כנף, פועל מנגנון אחר. יש בהן מבנים שמסודרים בכמה שכבות שמצטלבות זו על גבי זו. כשהאור הנראה עובר דרכם, הם מגבירים חלק מגלי האור ומבטלים גלים אחרים בתהליך שנקרא “התאבכות”. כך נוצרת תבנית גלים חדשה, שהיא מעין ערבוב של הגלים המקוריים, וכך נוצר מצב שבו עוצמת הגלים הלא כחולים יורדת עד קרוב לאפס ורק אורכי הגל הכחולים מוחזרים לעינינו.

הפטריות הכחולות בכפר הדרדסים

הפטריות הכחולות – איפה ומתי

האנטולומה מתחילה לפרוח כבר בחודשים ינואר ופברואר בעיקר באיזורים קרים ולחים באי הדרומי.
ככל שהסתיו מתקרב כך ניתן למצוא אותן בחלקים אחרים של ניו-זילנד עד לחודשים יוני-יולי בקירוב.
כמו כל הפטריות האחרות גם האנטולומות אינן שונות ודורשות לעצמן תנאי גשם ולחות כדי לצוץ מן האדמה

הפטריות הכחולות מבצבצות בתחילת חודש מאי באיזור אוקלנד
פתאום כחול כהה כהה…

רוצים לדעת איפה מוצאים פטריות כחולות? עוד על הטבע בניו-זילנד? – רכשו רשיון שימוש למַפָּה שלי שתלווה אתכם לכל מקום בטיול

About Author

RotemNZ

“Go where you must go, and hope!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *