עצי הקאורי

סיפורם של עצי הקאורי בניו-זילנד

עצי הקאורי הם עצים אנדמיים לניו-זילנד וגדלים רק בה, ומרוכזים באי הצפוני בעיקר.
גילם של עצים אלו עשוי להגיע לשלושת אלפים שנים וגובהם מתמר עד ל 60 מטרים.
חוזקם ועמידותם של עצים אלו הקנו להם ביקוש רב הן בקרב המאורים הילידים,
והן בקרב האדם הלבן שהגיע לניו-זילנד וגילה את יתרונותיו הרבים של העץ.
את סיפורו של הקאורי אביא בפניכם בפוסט זה

אגדת טאנה-מהוטה, מלך היער

בימים עברו שכנה אהבה גדולה בין רנגינואי – אל השמים ו-פאפאטונוקו, אלת האדמה.
אהבתם היתה כה גדולה עד כי סירבו להיפרד ושכנו קרוב מאוד זה אל זו.
במרווח הצר שבין השמיים לארץ נולדו ילדיהם שהפכו מתוסכלים מחוסר מקום לגדול ולשחק בו.
לאחר ויכוח סוער בו הציע אחד הילדים “טו” להרוג את ההורים, התייצב אחד האחים בשם טאנה והחל לדחוף ולדחוק בעזרת רגליו את אבא רנגינואי כלפי מעלה, עד אשר ניתק מן האדמה ונותר גבוה בשמים. מכיוון שלא רצה טאנה שאביו ישאר תלוי כך בשמים ללא כסות- גייס טאנה את השמש הירח והכוכבים שישמשו לו בגד. בגעגועיו הרבים הפכה אהבתו של רנגינואי לטיפות הגשם היורדות על פאפאטונוקו, ואילו אהבתה של פאפאטונוקו הפכה לערפילים המכסים את ניו-זילנד.
טאנה הפך לעץ גדול ומרשים והוא משמש כאל היער במיתולוגיה המאורי.

עץ הקאורי הגדול ביותר עליו אספר בהמשך נקרא על שמו של אל היער: טאנה מהוטה, כשענפיו הגבוהים נראים כאילו הם מחזיקים את השמיים עד עצם היום הזה.
בתמונה: פסלו של טאנה מהוטה המגולף מעץ קאורי

האדם פוגש בעצי הקאורי

כבר בהגיעם לניו-זילנד, נתקלו הפולינזים בעצי הקאורי הענקים והמלכותיים שצמחו ביערות האי הצפוני, ובמהרה גילו את חוזקו של העץ והחלו להשתמש בו לבניית כלי מלאכה, כלי נשק, וכשגילו את עמידותו הגבוהה במים, החלו אף לעצב ממנו ספינות קרב מהירות בשם וואקה. את שרף העץ נהגו ללעוס כמסטיק לשם הנאה, ואת השימוש הרב ביותר עשו כאשר נהגו לערבב את השרף באפר המדורה ולהחדיר אותו לחתכים בעורם על מנת ליצור את ה “טה-מוקו”, הלא הוא הקעקועים המפורסמים על פני, וגופם של המאורים.
כאשר האדם הלבן הגיע לניו-זילנד גילה במהרה את הפוטנציאל הגלום בעץ, וטונות ממנו נכרתו למכביר. גזעיו החזקים והישרים שימשו כתרנים לספינות ואניות, ואילו אלפי טונות ממנו יוצאו לשווקי אוסטרליה ואנגליה לטובת תעשיית הריהוט. כאשר התגלו תכונות עמידותו במים לאורך זמן החלו להיבנות ממנו ספינות חזקות ויקרות ערך.
גם תפקידו של השרף לא נפקד, וכאשר התגלה זה- החלו להפיק אותו לתעשיית האיטום והלינוליאום, ואמינותו הגבוהה והביקוש הרב הקנו לו מחיר שלא יסולא בפז

כורי השרף

בעקבות סחף רב נחשפו שכבות אדמה בחלקה הצפוני של נורת’לנד ושם התגלו גזעים עצומים אשר היו קבורים באדמה, התיאוריה הרווחת היא – שאלפי גזעי קאורי עצומים נקברו תחת משקעי בוץ ואדמה כתוצאה מגל צונאמי אדיר שפקד את האיזור בעבר. העצים שהשתמרו במצב מצויין הגירו מתוכם כמויות שרף אדירות כמנגנון הגנה מובנה הקיים בעצים ממשפחת האורן, וכך נשארו קבורים במשך אלפי שנים.
כורי שרף מכל העולם הגיעו לניו-זילנד במטרה למצוא עצים קבורים ולהתעשר. הם פיתחו טכניקה מיוחדת בה דקרו את האדמה בעזרת יתדות ברזל ארוכות ודקות, וכך כאשר שלפו את היתד עם סימני שרף עליה – החלו לחפור ולחשוף את העץ. בעקבות תגליות אלו התגברה ההגירה אל ניו-זילנד של אנשים בעקבות העושר החדש ואוצרות הקאורי.

עצי הקאורי על סף הכחדה

כריתת יערות עצי הקאורי הגיעה לשיאה בשנות ה 20 וה 30 של המאה העשרים, ואצוות שלמות של גזעים כרותים הוסעו לאורך קילומטרים רבים על גבי הנהרות ובעזרת סוסים ופרדות אל נמלי החוף ושווקו כעץ יקר ערך אל מדינות מעבר לים.
אך התיעוש המאסיבי סביב ענף כריתת הקאורי החל לתת את אותותיו ובמהרה דוללה אוכלוסיית העצים בצורה חמורה.
לחצים רבים מצד ארגונים לשמירה על הטבע ומצד השבטים המאורים אשר מיהרו להבין שהעצים הקדושים שלהם עומדים להעלם כליל מעל האדמה הובילו לדיונים דחופים במהלך כעשור לגבי עתיד העץ היקר והאנדמי לניו-זילנד.
רק בשנת 1975 התעשתה הממשלה בניו-זילנד והכריזה על הקאורי כעץ מוגן לשימור.
כיום בזכות חוק זה, ניתן לראות בצמיחה מחודשת של עצי קאורי רבים ביערות, אך עם זאת – לעצים לוקח זמן רב לגדול ולהתעבות לגודל מלא ו 40 שנים הן פסיק קטן בחייו המלאים של העץ אשר יכול להגיע גם לגיל מופלג של 3000 שנים.
המפורסם בעצי הקאורי הוא העץ טאנה מהוטה על שמו של אל היער מהאגדה שבתחילת הפיסקה, הצומח ביער וואיפואה בצפון ניו-זילנד וגובהו 52 מטרים.

מחלת הקאורי דיאבק

למרות שעץ הקאורי מוגן כיום, מחלה חדשה משנת 2018 מאיימת על חייו. נבג של פטריה מסוג דיאבק המתיישבת על שורשי העץ וחונקת אותם לאט לאט עד שהעץ מת כליל.
הבעיה הגדולה יותר היא שאין יודעים כיצד לטפל במחלה זו, אך הרע במיעוטו הוא שיודעים כיצד הנבגים עוברים ממקום למקום.
הנבגים נישאים בעיקר ע”י סוליות הנעל של מטיילים באיזורי הקאורי.
לכן גישה להרבה מעצי הקאורי חסומה כיום, ובאיזורים רבים בהם צומחים העצים – תידרשו לחטא את הנעליים ומקלות ההליכה הכניסה וביציאה מהטרק על פי כלל פשוט מאוד:
הברישו היטב את הנעל כדי להיפטר מפיסות אדמה שעלולות להיות נגועות – ואז התיזו והשפריצו את חומר החיטוי על הנעל.

הקשר הישראלי

עצי הקאורי אינם גדלים בישראל ואף לא בקרבתה, אבל… הבריטים שהתרשמו מיכולתו של העץ לשרוד במים במשך מאות ואלפי שנים, השתמשו בלוחות ענק של עצי קאורי לדיפון חלקים של תעלת סואץ בהם היו סחף ונפולת גדולים במיוחד, בעת כרייתה ב-1869. וכך, עד היום הם שם, לוחות עצי הקאורי, מחזיקים את התעלה שלא תתמוטט לנו.

פסקה זו נכתבה בהשראת מאמרו של גיל חסקיון מאתר חבלי-ארץ על אודות העצים המרתקים האלו. תודתי נתונה להם על הכתיבה הרהוטה.
התמונה של רון ושלי מחבקים גזע קאורי באדיבות רון קולט– אוהב אדם וטבע

סיכום

כאשר תגיעו לניו-זילנד הפגינו כבוד רב כלפי עץ הקאורי והמורשת האדירה שלו.
השתדלו להקפיד על חיטוי הנעל בכניסה לטרקים על מנת לעזור ולשמר את הענקים הקדמונים שעוד גדלים ביערות הגשם.

במוזיאונים רבים ברחבי ניו-זילנד תוכלו להתוודע אל השימושים השונים אשר עשו בעץ הקאורי ואף תוכלו לבקר באתרים בהם כרו שרף.
העץ הייחודי הזה קיים רק בניו-זילנד והוא מרתק לא רק בשל ההיסטוריה שלו אלא גם בשל מראהו המרשים והעוצמתי.

מעוניינים להגיע אל עצי הקאורי המיוחדים והגדולים? איפה נמצא הקאורי בעל הגזע המרובע? ומיהו טאנה-מואנה? רכשו רשיון שימוש למַפָּה שלי שתלווה אתכם לכל מקום בטיול

About Author

RotemNZ

“Go where you must go, and hope!”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *